Ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku – w jakim zakresie pracodawca może dokonać zmiany? Tryb zastosowania ograniczenia.
W związku ze szczególną sytuacją, w jakiej mogą znaleźć się pracodawcy, ustawodawca w art. 15zf ustawy antykryzysowej dopuścił możliwość ograniczenia czasu trwania nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego, który zgodnie z art. 132 i 133 Kodeksu pracy przysługuje pracownikowi w wymiarze co najmniej 11 godzin w każdej dobie i co najmniej 35 godzin tygodniowego, z wyłączeniem m.in. pracowników zarządzających zakładem pracy czy prowadzących akcję ratowniczą. Na podstawie rozwiązań z ustawy antykryzysowej możliwe jest ograniczenie ich do nie mniej niż:
- 8 godzin odpoczynku dobowego oraz
- 32 godzin odpoczynku tygodniowego, obejmującego co najmniej 8 godzin odpoczynku dobowego.
Skrócenie maksymalne
Warto pamiętać, że ograniczenie czasu trwania odpoczynku do odpowiednio 8 i 32 godzin stanowi skrócenie maksymalne. Jest to rozwiązanie elastyczne, które pracodawca może dostosować do swoich potrzeb i sytuacji w zakładzie pracy. Przykładowo, możliwe jest skrócenie odpoczynku przez pracodawcę do 9 godzin odpoczynku dobowego i 34 godzin odpoczynku tygodniowego, obejmującego 8 godzin odpoczynku dobowego. Czas trwania wskazany w przepisie należy traktować jako swojego rodzaju limit, którego pracodawca wprowadzający inne okresu odpoczynku, niż wskazane w Kodeksie pracy, nie może przekroczyć.
Równoważny okres odpoczynku
W związku ze skróceniem okresu odpoczynku dobowego, pracownikowi przysługuje równoważny okres odpoczynku w wymiarze różnicy pomiędzy 11 godzinami, a liczbą godzin krótszego wykorzystanego przez pracownika okresu odpoczynku. Pracodawca udziela pracownikowi równoważnego okresu odpoczynku w ciągu maksymalnie 8 tygodni.
Tryb wprowadzenia ograniczenia
Tryb wprowadzenia krótszych okresów odpoczynku budzi pewne wątpliwości, gdyż nie został on jasno określony przez ustawodawcę. Może to prowadzić do komplikacji szczególnie u pracodawców, u których działają związki zawodowe (w takim przypadku dla zmiany regulaminu pracy, w którym określa się rozkład czasu pracy, powiązany z okresami odpoczynku, konieczny będzie ich udział).
Wydaje się, że jednym z możliwych sposobów rozwiązania tych wątpliwości mogłoby być przyjęcie, iż przepis art. 15zf ust. 1 pkt ustawy antykryzysowej jest przepisem szczególnym w stosunku do Kodeksu pracy, w związku z czym pracodawca może samodzielnie wprowadzić krótsze okresy odpoczynku. Po przyjęciu takiego założenia, wprowadzone przez pracodawcę skrócenie mogłoby funkcjonować przez cały czas obowiązywania ustawy, bowiem prawodawca nie wskazał, przez jaki maksymalny okres mogą obowiązywać nowe ustalenia w zakresie czasu trwania odpoczynku. Należy jednak zwrócić uwagę, że powyższa interpretacja oparta jest przede wszystkim na wykładni funkcjonalnej, mającej na celu znalezienie możliwości rzeczywistego zastosowania przepisu; kwestia ta nie została jednoznacznie rozstrzygnięta w przepisach ustawy antykryzysowej.